Honderden kinderen bezoeken Dokkumer skûtsjes

Ruim vierhonderd basisschoolkinderen uit Dokkum maken de komende weken kennis met de twee Dokkumer Skûtsjes, met het lesprogramma ‘Pake syn skûtsje’. Meteen na de Admiraliteitsdagen komen een groot aantal basisschoolkinderen aan boord van de Ebenhaëzer en de Noarderling.

Waarom willen de initiatiefnemers van het educatieproject het verhaal van het skûtsje aan kinderen vertellen? Skûtsjes varen al meer dan 100 jaar over de wateren van Friesland en het is belangrijk dat kinderen kennismaken met de geschiedenis van deze prachtige schepen. Skûtsjekenners vertellen over de bouw van een skûtsje, over het vervoer over water, het leven aan boord en natuurlijk het hedendaagse skûtsjesilen.

Het lesprogramma 'Pake syn Skûtsje' geeft dit prachtige stukje Friese cultuur door aan de volgende generatie. Bijzonder is dat Dokkum tegenwoordig twee skûtsjes heeft: ‘De Noarderling’ en de ‘Ebenhaëzer’. Laatstgenoemde schip is een wedstrijdskûtsje dat tegen andere skûtsjes strijdt om de winst tijdens verschillende wedstrijden. De Noarderling is daarentegen een nog grotendeels origineel museumskûtsje dat als doel heeft dat het behouden blijft voor de regio en hier ook zichtbaar is.

Voor elke groep in de basisschool is gratis materiaal voor op school, er is een leskist beschikbaar en groepen brengen een bezoek aan de skûtjes. ,,We hopen op deze manier de cultuur van het skûtsjesilen door te geven aan de volgende generatie. Kinderen leren de skûtsjes letterlijk en figuurlijk van alle kanten kennen’’, vertelt Jacob Bosma van Museum Dokkum.

De skûtsjes liggen aan de steiger bij het Hellinghûs aan het Grootdiep in Dokkum tegenover Museum Dokkum. Aanmelden voor dit jaar is helaas niet meer mogelijk. De twee weken zijn volgeboekt. Informeren naar een ander moment volgend jaar kan wel (jjbosma@museumdokkum.nl).

‘Pake syn skûtsje’ is een initiatief van Stichting Foar de Neiteam. En in samenwerking met het Skûtsjemuseum, Fries Scheepvaart Museum, Museum Dokkum en Sport Fryslân, heeft de Stichting Erfgoed & Publiek een bijzonder lesprogramma voor leerlingen van het basisonderwijs ontwikkeld.
Pake syn skûtsje is ook te beleven in het Fries Scheepvaart Museum in Sneek en nátuurlijk in Skûtsjemuseum in Earnewâld.

6 september 2022