Kloostermuseum komt in Museum Dokkum

Kloostermuseum Claercamp verlaat abdijterrein in Rinsumageast en verhuist naar Dokkum

De collectie van het museum en archeologisch steunpunt van stichting Klooster Claercamp in Rinsumageast gaat verhuizen naarMuseum Dokkum.

Stichting Klooster Claercamp heeft een museum en archeologisch steunpunt in een boerderij aan de Klaarkampsterwei in Rinsumageast. Gelegen op het terrein waar van 1165 tot 1580 op een terp de abdij Claercamp stond, een groot middeleeuws Cisterciënzerklooster.

De eigenaren van de boerderij waarin het steunpunt nu zit, willen de ruimte anders gebruiken. De stichting heeft om de continuïteit te waarborgen besloten te verhuizen.

Collectie:
De collectie met bodemvondsten, zoals kloostermoppen, stenen potten en een wagenwiel dat dienst deed als fundament van een waterput, wordt eind dit jaar overgebracht naar Dokkum. Daar krijgen de spullen een plekje in het museum dat een beeld biedt van 2000 jaar cultuur in Noordoost-Friesland.
De stichting vertrouwt er volgens voorzitter Ton Stierhout op dat het verhaal van de voormalige Friese kloosters en dat van de abdij Claercamp in Dokkum op een aansprekende manier kan blijven worden verteld.

Het voormalige kloosterterrein in Rinsumageast kan wel worden gebruikt voor excursies.

11 mei 2021